Mannen som inte kunde hålla käften

Superhjälten som slåss mot hissar och levererar obekväma sanningar, åskådningar, fantasier och lite vita lögner. Allt levererat med glimten i ögat, en skopa humor och kvävd ilska över den omilda verklighet vi lever i.

lördag 27 augusti 2011

Det var inte bättre förr... det är mycket bättre nu!

Folk som säger att det var bättre förr är antingen senila eller så lever de sjukt tråkiga liv.

Låt oss bara skrapa lite på ytan..

Tjejer hade mera kläder på sig!
Vad jag kommer ihåg så såg minsan inte brudarna ut som tjejerna gör numer.. Det fanns ju inte ens på kartan att mina klasskamrater sminkade sig som pimpluder och hade minikjol... och morsan hamrade in budskapet i huvudet på en, "det är dåliga flickor!".. Det man inte visste då var hur roligt man kunde ha med just dåliga flickor.. Det är sånt man vet nu... när det är för sent..

Det var sjukt mycket sämre program på TV!
Jag tror inte dagens kids fattar hur dålig bild det var på 70-talet.. idag pratar vi 1080 Full HD eller 3D TV... när jag växte upp hade vi EN 24" färgtv, och det var SJUKT hightech! Synd då bara att det inte fanns nått att titta på.. dagens 24/7 TV-spam är Eoner från den testbild som regerade mest hela dagarna..  och film.. jisses kan man ens kalla det film..  På fredagskvällarna bänkade familjen sig i vardagsrummet och tittade på megaproduktioner som tex. Jakobs Stege, Nöjesmassakern och Rassel... och vet ni vad.. tecknad film bestod av Anslagstavlan & Linus på linjen.. snacka om fucked up public service... sen kom TV3 och förstörde svenska folket.. (ska jag vara ärlig så är jag inte helt säker på det där med barnprogrammen, jag menar: Svampbob och Teletubbies?!?)

Musiken sög och folk dansade disco...till allt!
Skitmusikerna är för många för att radas upp, men ett par av de värsta får vi ändå ta upp.. Vanilla Ice, Rick Astley, Millie Vanilli, Samatha Fox(som förvisso hade stora lökar och vek ut sig i Okej), Howard Jones. Här är jag rätt kluven.. för det fanns också lysande undantag: Depeche Mode, Michael Jackson, Iron Maiden, Kim Wilde.. och tittar man längre tillbaka så hittar vi all skön Soul, Blues, Jazz, RnB & Motown.. så vi kan väl säga att Disco sög istället... förutom när det var klassfest eller disco hemma hos någon.. när man får krama klassens snygging och kanske till och med får en puss framåt kvällen, ja då är lite asdålig Rick Astley allt ett billigt pris... "Never gonna give you up, never gonna let you down..." 28 år senare kommer jag fortfarande ihåg texten, nu snackar vi virus...

Hemdator?
Skämta inte... har ni hört talas om PET? nej inte Petflaska, och nej inte Petting även om det är roligt.. PET-Dator.. Googla så får ni se.. Skärmen var svart med grön text.. spela spel? skulle inte tro det... Sen när jag var typ 10 bast så släppte Commodore sin revolutionerande Vic20.. och så föddes Masken! vi snackar inte ens 8bitars grafik...

Blommiga tapeter!
Jag skämtar inte!! Vi hade storblommiga gula och bruna tapeter när jag växte upp... och folk tyckte det var fint... jag är helt mållös... det är på något sätt som om all dålig smak i värden reducerats ner till sin renaste form och spottat ut ett mönster... Medaljonger... Gula, med brunt i!



Detta är bara en liten titt under ytan.. ämnet är så grymt mycket större, men en sak var bra med att växa upp under 70-talet.. man har lärt sig älska tekniken och säg den sjuttiotalist som inte är prylbög... växte man upp i en miljö där en sladdlös fjärrkontroll var "the shit" så har man en del att ta igen...

Delar av denna bloggen skall vi kika närmare på framöver.. Samantha Fox t.ex.. henne har man drömt om ett par gånger... En riktigt bra sak kom från 70/80-talet.. .Andrew "Dice" Clay .. men som sagt, vi återkommer till detta..

Inga kommentarer: