Mannen som inte kunde hålla käften

Superhjälten som slåss mot hissar och levererar obekväma sanningar, åskådningar, fantasier och lite vita lögner. Allt levererat med glimten i ögat, en skopa humor och kvävd ilska över den omilda verklighet vi lever i.

fredag 4 februari 2011

Avundsjuka på bästa sändningstid..

Jag missade faktiskt uppdrag gransknings program om IKEA och Ingvar när det sändes första gången, men nu har jag sett det på SvT Play. Jag blev rätt upprörd faktiskt, men inte på Ingvar... jag blev nått alldeles in i helvete upprörd över att man kan kalla avundsjuka för granskning, för det är precis vad hela programmet handlar om... svensk avundsjuka, jantelagen.. kalla det vad ni vill.

SvTs reporter verkar alldeles deppigt irriterad över att Ingvar är rik och är bättre på att fuska med skatten än han själv. Och så kommer dårens försvarstal, "Det är inte det att han har pengar som är grejjen, det är att han ljög om det!" ... men för i helvete...

1. Hade jag haft 700 Miljarder så hade jag också ljugit om det.
2. Hade jag haft 700 Miljarder så hade jag också flytt till Lichtenstein.
3. Om mina licenspengar går till att SvT skall sända avundsjuka i TV så vill jag sluta betala.
4. Ingen står över lagen och vi skall titta bakom skynket ibland, men gör det på riktigt då.
5. Be Ingvar om ursäkt och berätta istället i tv vad han gjort för Sverige, hur många arbetstillfällen han skapat och hur han satt Sverige på värdskartan och spridit det "svenska folkhemmet" över värden.
6. Berätta hur mycket pengar IKEA bidrar med till svenska ekonomin genom arbetsgivaravgifter, skatter, moms mm. Jag är ganska säker på att om vi tog bort IKEA från sverige idag så hade vi kunnat stänga ner älderomsorgen i brist på pengar.

Men det är som vanligt, så fort någon har skaffat något som någon annan vill ha så blir vi "kränkta". Vi blir så "kränkta" att vi "kränker" andra i vår jakt på upprättelse...  ordet kränkt är för övrigt totalt urvattnat i dagens samhälle, folk blir "kränkta" till höger och vänster...

Och i ärlighetens namn, hade du stuckit en mikrofon under näsan på mig och frågat mig varför jag ljuger... så hade jag kanske inte varit lika snäll som Ingvar var...

Inga kommentarer: