Mannen som inte kunde hålla käften

Superhjälten som slåss mot hissar och levererar obekväma sanningar, åskådningar, fantasier och lite vita lögner. Allt levererat med glimten i ögat, en skopa humor och kvävd ilska över den omilda verklighet vi lever i.

söndag 21 november 2010

Bekännelsens timma är slagen..

Jag gillar idol, jag vet jag är smutsig.. jag gillar det i smyg.

Varför gillar jag det? Det innehåller allt som jag inte tycker om, och så är det förpackat som fredagsunderhållning... Där sitter tre "kändisar" i rutan som tror att deras uppfattning om en konstform är normen för vad som är bra eller inte. De sågar ungdomars drömmar på ett i det närmaste hånfullt sätt och kameramännen zoomar gärna in en tår på kinden hos deltagaren. Det är som ett gift...

Nu visade det sig att en deltagare i sagda musiktävling rökt prestationshöjande medel, genast förfärades hela etablissemanget över detta oerhörda snedsteg. Men då vill jag bara fråga, vart hade musiken varit idag om det inte funnits en och annan gräsrökare.. Folkdans? Jag vill inte på något sätt verka drogliberal eller säga att droger är ofarligt, men det går liksom inte att argumentera mot det faktum att mycket bra musik skapats av folk som rökt/sniffat..

Lite exempel på vad droger åstadkommit i musiken.
Bob Dylan, Led Zeppelin, The Beatles, Bob Marley, Layne Staley (Alice In Chains), Dave Gahan (Depeche Mode), Kurt Cobain (Nirvana), Jim Morrison (The Doors), Bon Scott (AC/DC), Ron McKernan (Greatful Dead), Jerry Garcia (Greatful Dead), Jimi Hendrix, Jonathan Melvoin (Smashin Pumpkins), Shannon Hoon (Blind Melon), Sid Vicious (Sex Pistols), Janis Joplin, Mick Jagger (Rolling Stones), Hillel Slovak (Red Hot Chili Peppers), David Byron (Uriah Heep), Gar Samuelsson (Megadeth), Tommy Bolin (Deep Purple), Hasse Carlsson (Noice), Freddie Hansson (Noice), Hank Williams, Steven Tyler (Aerosmith), Spinal Tap, Keith Richards, Jefferson Airplane, Brian Wilson (The Beach Boys), Johnny Cash, Sebastian Bach (Skid Row) osv osv..  


Och inte att förglömma: Ozzy Osbourne!

Om man dessutom lägger till alkoholmissbruk så blir listan för lång att försöka återge. Men det är alltså denna lista av artister/band som Jay Smith nu sällat sig till, och om man nu aspirerar på att bli rockstjärna så tror jag han är på rätt spår... Skall man nu säga något förståndigt till Jay, så kanske man ska börja med att visa hur många på listan som lever idag så får han välja själv... Att han är skönaste artisten i sagda tävling är väl redan klart..

Inga kommentarer: