Mannen som inte kunde hålla käften

Superhjälten som slåss mot hissar och levererar obekväma sanningar, åskådningar, fantasier och lite vita lögner. Allt levererat med glimten i ögat, en skopa humor och kvävd ilska över den omilda verklighet vi lever i.

måndag 15 november 2010

Bilbingo


Bilprovningen är lite som att spela på lotto fast omvänt, för här har du möjlighet att bli fattig istället för rik. Nervöst sitter vi här allihop i kön och väntar på att vårat nummer ska dyka upp i rutan, medans man sitter där fantiserar man om allsköns hemskheter som kan drabba en där inne. När det väl blir min tur att köra in så hälsar bilprovaren mig välkommen med ett glatt leende och "God morgon", många saker må denna morgonen varit men god är inte en av dem. Snarare en nervös ont i magen morgon, för det här kan ju sluta som det gjorde för tanten framför mig.


En liten Toyota Aygo körde in precis före mig, så jag kunde liksom inte undvika att höra vad som hände. Och jag kände en kall kåre efter ryggraden när jag hörde besiktningsgubben. "Oj oj oj, det där va inge bra, hela framvagnen är ju lös. Titta här damen, balken har gått av här borta! Det blir dessvärre körförbud direkt, vill ni att jag ska ringa en bärgare åt er?" Damen börjar snyfta samtidigt som hon desperat försöker få tag i sin man per telefon, hennes bil är nu förevisningsex för alla mekanikerna där inne. Alla är framme vid bilen för att titta och känna, i bakgrunden hör man damen snyftandes i telefonen och jag känner mig illa till mods.

Men det verkar som att dagens kvot för hemskheter på besiktningen just fylldes med råge, för min bil går igenom utan anmärkning. En gigantisk sten faller från mitt hjärta, erbjöd tanten framför lift om hon behövde komma hem men bärgaren var tydligen redan på väg. På vägen hem köpte jag en gigantisk latte bara för att fira, men så tänker jag på tanten med sin Aygo och börjar omedelbart att rysa...

Besiktningsgubbens avslutande ord klingar fortfarande i mina öron, "Köp aldrig en Aygo, det är bara problem med den sorten.".

Så jag antar att jag vann på lotteridragningen, för jag körde därifrån lika fattig som innan...

Inga kommentarer: