Mannen som inte kunde hålla käften

Superhjälten som slåss mot hissar och levererar obekväma sanningar, åskådningar, fantasier och lite vita lögner. Allt levererat med glimten i ögat, en skopa humor och kvävd ilska över den omilda verklighet vi lever i.

lördag 6 november 2010

Där solen aldrig lyser...

Det finns ett ställe där solen aldrig lyser, där glädje blandas med vansinne och depression. Ett ställe där halva befolkningen förvandlas till viljelösa slavar och den andra halvan till mordlystna despoter, jag talar givetvis om IKEA. IKEA är kvinnors himmelrike tillika männens helvete, överallt ser jag män bärandes gula kassar eller körandes vagnar som är överlastade med det senaste i heminredning ala IKEA-Style. För vi män är endast med i egenskap av deppiga viljelösa packåsnor, vår åsikt gällande inredning och stil är ointressant. Och skulle vi någon gång bli tillfrågade om något kan tänkas passa där hemma så gör man bäst i att hålla med, annars kan det lätt bli lite ensamt i sovrummet en tid framöver. 

Jag är denna dag helt själv på IKEA, jag har åkt hit för att flanera helt oplanerat och titta på folk (skogstokig). Jag har ingen kvinna som drar i mig eller någon unge som dampar ut bland kuddar och gardiner, jag har inte ens en gul kasse med mig. Kvinnorna tittar skumt på mig som om jag är på flykt undan någon av deras systrar, och männen ger mig hatfyllda blickar fyllda av avundsjuka. Jag passar helt enkelt inte in i bilden av en IKEA-oholic, när jag dessutom tar upp kameran och börjar fota blir det lite för mycket för en förbipasserande grabb med överlastad vagn. Han blir helt vansinnig och genom sammanbitna tänder väser han ”han e säkert en sån där jävla inredningsbög”, själv börjar jag gapskratta varpå mannen skyndsamt försvinner in bakom hyllorna.

Incidenten gav mig en idé, här om någonstans kan man få se människor från sina sämsta sidor. Jag står och funderar en stund och det är då jag ser det, alla går åt samma håll! Som ett lämmeltåg följer vi IKEAs snitslade bana bland muggar, kuddar, brandsläckare, sängar, kök och julpynt. Frågan är vad som händer om man tar en vagn och går åt fel håll…

Det var längesedan jag haft så här kul, under en timma flanerar jag omkring med min tomma(!) vagn åt fel håll och bara är i vägen. Jag stannar där det är som smalast, lämnar vagnen mitt ivägen. Jag blir utskälld ett flertal gånger men det slutar alltid med att den som skäller tappar bort sig, det är nämligen väldigt svårt att vara arg på någon som flinar/skrattar. En äldre herre läxar upp mig och försöker övertyga mig om att IKEA är enkelriktat och att det är ett lagbrott att gå åt fel håll, vi kontrollerar detta faktum med personalen som bara gapskrattar och informerar oss att det är ok att gå åt fel håll om än inte så praktiskt. Besviken lommar mannen vidare med sin vagn, jag stannar till och pratar en stund med personalen och frågar om de någon gång funderat på att bygga ett lekrum för vuxna män bredvid barnens. 

Vi är inte så krävande egentligen bara vi slipper gå runt med vagnen, ge oss en kaffemaskin, en XboX, en TV, och en tidning så är vi ”good” för ett par timmar minst. Vi pratar om min idé en stund och en kvinna som nog är någon sorts arbetsledare tycker det är en bra idé och lovar att framföra den till rätt instans, jag föreslår arbetsnamnet GubbDagis eller Gubbinlämning och med detta vandrar jag vidare.

Något annat som slår mig är jag inte är ensam i min civila olydnad på IKEA, alla kids har också insett underhållningsvärdet i att provocera sina päron. För total lycka är när den lilla killen inser att det gnisslande ljudet av hans hand gnidandes mot plasten på sängöverdraget till hans nya 90-säng får pappan att gå sönder fullständigt. Det leendet på killen går inte att köpa för pengar, jag ger honom tummen upp och ett smile. Vi skrattar lite till tonerna av hans pappas, ”ANTON KAN DU INTE VARA STILL OCH TYST I 5 MINUTER MEDANS VI VÄNTAR PÅ MAMMA?”.

Så jag har ett råd till er som vill studera mänskligt beteende eller bara ha lite roligt en stund. Ta din vagn och gå åt fel håll, gärna med hela familjen i släptåg. Jag lovar att det IKEA-besöket inte kommer bli likt något ni gjort innan, själv kom jag hem med två fika-dates från en anställd och en ensam kvinna som tyckte det jag höll på med var vansinnigt roligt.


Jag lämnar er med Ingvars bevingade ord när en av hans varuhuschefer försökte höja priset på korven till 15:-
 "Korven SKA kosta 10kr", undrar hur detta skall sluta...

Inga kommentarer: