Mannen som inte kunde hålla käften

Superhjälten som slåss mot hissar och levererar obekväma sanningar, åskådningar, fantasier och lite vita lögner. Allt levererat med glimten i ögat, en skopa humor och kvävd ilska över den omilda verklighet vi lever i.

torsdag 18 november 2010

Cosa c'è su?

(Vad heter den)

Jag har ofta undrat vad som ligger bakom namnen vi väljer att ge till våra husdjur, det finns två olika skolor på området. Det finns den relativt vanliga "gull och söt" faktorn, vilket gör att djuren döps till Gullan, Tufsan, Loppan osv.. Sen finns det den konservativa skolan där djuren döps efter människor Siv, Doris, Hugo, Stig mm.

Jag förstår mig inte riktigt på detta, att döpa ett djur efter en människa är lite otäckt. "Söta" namn tycker jag nedvärderar djuret, så jag funderade lite på vad jag tycker är bra namn på djur.

Jag kom fram till att Efternamn var rätt ok, iaf om man valde rätt efternamn.
Ex: Jeltzin, Gorbatjov, Castro. Även vissa spritsorter funkar, Pushkin eller Cpt. Morgan.

Men mina absoluta favoriter är nog ändå lite fyndiga namn, namn där någon faktiskt tänkt efter lite.
Ex: Chuck & Norris (under förutsättning att man har 2), iCat & iDog, Panter, Modesty Blaise, Morris och Fräs.

Dessvärre tillhör jag den delen av homosapiens som inte tålt päls, vare sig äkta eller på kvinnor. Så mina husdjur har varit fiskar och vandrande pinnar som liten.. inget av dessa djur lämpar sig speciellt bra att ge namn. Men jag funderar på en katt, är inte helt säker på namnet ännu... men Klös, Fight Club och Spinneriet ligger bra till..

Inga kommentarer: