Mannen som inte kunde hålla käften

Superhjälten som slåss mot hissar och levererar obekväma sanningar, åskådningar, fantasier och lite vita lögner. Allt levererat med glimten i ögat, en skopa humor och kvävd ilska över den omilda verklighet vi lever i.

onsdag 17 november 2010

Reklam man inte glömmer....

Fick idén till detta hos Mr Bloggfrossa, så tack för uppslaget :)

Jag älskar reklam! Det känns nästan lite äckligt att erkänna det, men jag älskar bra reklam. Och just det där "bra" är det viktiga i sammanhanget, för långt ifrån all reklam är bra eller ens tilltalande.

Jag har varit med tillräckligt länge för att ha använt Anslagstavlan och Linus På Linjen som barnprogram (Ja, det var en tuff uppväxt i arbetarsverige) för på den tiden hade vi inte Bollibompa, Disneydags eller ens Björne. Men det var på den tiden vi importerade reklam-tv via TV3 och MTV, samtidigt importerade vi även sjukt dålig tv. Min enda slutsats av detta är att reklamintäkter bara räcker till att göra dålig tv (något som på senare tid bevisas varje dag i kanal 5 & 6), å andra sidan är jag ingen fanatisk anhängare av helgmålsbönen eller landet runt i publicservice heller.

Så vad är då bra reklam enligt min hjärna? Jo det är ganska enkelt egentligen, när jag vill se det igen eller veta hur det gick efter att reklamen är slut så har skaparen lyckats fånga mig. Ett bra exempel som inte behöver något klipp från du-tuben är ICAs magiska Stig-serie, helt genious!

Men här nedan har jag mina absoluta favoriter i reklamsammanhang!

Fight for kisses - Wilkinson Swords


Terry Tate - Office Linebacker  - Reebok


Dessutom så är Terry Tate serien (finns massor) skrikrolig att titta på och håller ett lika bra underhållningsvärde som ICA-Stig eller Boardwalk Empire...


I övrigt vill jag lämna er med denna skatt från den bortgångna komikern Bill Hicks gällande "Reklamare"...

Inga kommentarer: