Mannen som inte kunde hålla käften

Superhjälten som slåss mot hissar och levererar obekväma sanningar, åskådningar, fantasier och lite vita lögner. Allt levererat med glimten i ögat, en skopa humor och kvävd ilska över den omilda verklighet vi lever i.

onsdag 10 november 2010

Varför är det ingen som tycker om SJ?


Jag känner faktiskt inte en enda person som har något positivt att säga om SJ. Det är till och med så illa att när man börjar prata om SJ så blir folk aggressiva, för alla som åkt tåg kan vittna om att det i stort sett aldrig är helt problemfritt. När man väl fått igång diskussionen så slutar den aldrig, den ena historien värre än den andra. Tåg som suttit strömlösa mitt i vildmarken i timmar med iskalla vagnar och frusna toaletter. Annars är det oftast just toaletterna man klagar på, oroväckande ofta så är toaletterna stängda och hela vagnsettet får samsas om en toalett vilket leder till 20 min kö. Andra saker som gör oss irriterade är dubbelbokade säten och det helt obegripliga prissystemet som gör att två säten bredvid varandra kan skilja 500:- i pris till synes helt utan vettig anledning. En sån där sak som irriterar mig är priserna i Bistron, för jag vet ju liksom vad det där kostar utanför tåget och man förbannar sig varje gång för att man inte tog med sig mat själv.


Frågan man ställer sig är då, hur fan kan det vara så svårt att köra ett tåg på en räls? Ja frågar man folk utomlands så blir dom alldeles tårögda av stolthet när de pratar om järnvägen. Och japsarna som är vana vid att tågen är max 5 sekunder! sena begår kollektiv harakiri om tåget är mer än 5min sent, i Sverige blir vi förvånade om tåget är i tid.. Ever..

Vad är det så som gör att vi ogillar SJ så mycket? Min gissning är att det har med statens ägande att göra, och avregleringen.. Och att vagnparken är från medeltiden, det känns lite som att vi fortfarande är ett steg ifrån häst och vagn... För det har liksom inte blivit bättre sedan man började resan mot privatisering, snarare tvärt om. Istället för 40 talet plogar har man nu 2! Vilket gjorde att SJ förra vintern slog ett ointagligt världsrekord i inställda tågresor, det var faktiskt fler tåg som inte gick än som körde. Man kan anta att det ser likadant ut i servicehallarna, vilket kan vara anledningen till att vagnarna ser ut som de gör och att toaletterna inte fungerar.


Mitt i detta elände så har man placerat tågvärdarna, jag har faktiskt svårt att tänka mig en mera utsatt yrkeskategori det skulle möjligen vara P-vakter. Man måste nog har värdens största tålamod för att kunna arbeta som tågvärd, det måste kännas rätt otacksamt när man känner på sig redan innan arbetspasset att idag kommer jag bli utskälld igen. För utskällda blir dom det har man liksom inte kunnat undgå, tågvärden får representera SJ mot upprörda och slåssarga resenärer som vill klaga.


Fast hos göteborgare kan det vara mest för att SJ påminner mycket om Västtrafik... Ytterligare ett företag som hade gått under på en avreglerad marknad...

2 kommentarer:

Kladden sa...

Staten äger inte SJ, SJ är ett statligt ägt AB. Alltså så får inte SJ några pengar av staten utan måste dra in egna pengar :)

Sen är det inte SJ som har ploglok utan banverket, numera trafikverket.

trevlig helg :)

Hissmannen sa...

Kladden: Statligt ägt AB i all ära men ändå inte privat :) Min gissning är att det blir en Telia av SJ i sinom tid. Och Banverkets ploglok kan jämställas med att Telia inte fick äga telenätet längre efter avregleringen.

Det känns bara som att man gör om samma missar som innan :) Varför lära sig av tidigare erfarenheter..