Mannen som inte kunde hålla käften

Superhjälten som slåss mot hissar och levererar obekväma sanningar, åskådningar, fantasier och lite vita lögner. Allt levererat med glimten i ögat, en skopa humor och kvävd ilska över den omilda verklighet vi lever i.

tisdag 26 oktober 2010

Den som har mest prylar vinner…

Den gamla devisen ”Den som har mest prylar när han dör vinner!” började som ett t-shirt tryck någon gång under 90 talet. Men det är väl först nu under senaste åren som vi verkligen kan göra skäl för devisen, för aldrig förr har väl ”slit och släng” samhället haft en sådan konsumtionshysteri som nu.
Mobiltelefonen kan få stå som ett lysande exempel, för vad var det egentligen för fel på telefonen du just la i byrålådan till förmån för din nya fräscha stekiga iPhone? Svaret är ett pinsamt, ”egentligen ingenting men min bindningstid hade gått ut”. Det är med andra ord inte det att din gamla telefon är trasig utan bara ett köpbegär som styrt ditt handlande, gammal hederlig konsumtionshysteri.
Jag skall inte på något sätt påstå att jag är bättre än andra eller att mitt hem är renare från prylar, snarare tvärt om. Jag tillhör den växande gruppen människor som gärna går och köper någon onödig pryl för att sedan tröttna på den efter några veckor. Skillnaden är att jag upptäckt vad jag håller på med, jag försöker sluta konsumera prylar…
För i ärlighetens namn så behöver man inte 4 TV, 3 Datorer osv.. Så varför har man då hållit på och samlat på sig en massa skit? Ja jag har en teori, jag tror att vi försöker fylla tomrummet i våra liv med något. Informationssamhället håller på att ta död på all form av mänsklig kontakt, vi möts numera väldigt sällan i verkligheten. Vi ringer, sms:ar, mejlar, chattar, men vi träffas nästan aldrig och tomrummet i oss måste fyllas med falsk lycka istället för med mänsklig närhet. Så vi köper en 50” Plasma-TV för att imponera på alla våra onlinevänner, frågan är vad det var för fel på den gamla. Svaret är som med telefonen, ingenting den var bara ”ute”.
I somras började jag rensa mitt hem från skit jag inte behöver och egentligen aldrig behövt heller för den delen. Vi pratar helt otroliga mängder skräp som man antingen köpt för att ersätta något som blivit omodernt, eller något man köpt för att någon annan haft en ”cool” pryl. Det blev två vändor med bilen till tippen. Jag har nu bestämt mig för att inte köpa något nytt förrän det gamla har gått sönder och alla inköp skall värderas efter hur mycket jag egentligen ”behöver” det.
Här finns en lista med tio saker som kan räknas som totalt onödiga för 99.99% av mänskligheten, och om du äger nått av detta bör du skämmas:
1. GPS (eftersom du inte har en båt)
2. Elektrisk vinöppnare
3. Chokladfontän
4. Elektriska hoppstyltor
5. USB tillbehör (fläkt, lampa, kylskåp, koppvärmare, missillauncher mm)
6. SoundRacer (en sak du stoppar i tändaruttaget i bilen och som låter som en sportbil)
7. Airzooka (skjut luft)
8. Vattenmunstycke LED (gör så att vattenstrålen lyser med blått/rött ljus)
9. Radiostyrd minihelikopter
10. Självrörande kaffemugg
X. Allt som går att köpa på teknikmagasinet.
Så gör nu mänskligheten och dig själv en tjänst och kasta ut all skit du har hemma, och sluta köp helt värdelösa ting. För i ärlighetens namn vem fan behöver en radiostyrd minihelikopter?

Och nu har jag varit så äckligt duktig att jag måste gå och tvätta av mig och hata mig själv en stund...

Inga kommentarer: