Mannen som inte kunde hålla käften

Superhjälten som slåss mot hissar och levererar obekväma sanningar, åskådningar, fantasier och lite vita lögner. Allt levererat med glimten i ögat, en skopa humor och kvävd ilska över den omilda verklighet vi lever i.

lördag 23 oktober 2010

Socialstyrelsen en Humorcentral i Sverige

 (Inte svensk men skulle lika gärna kunna vara det)










Det är inte ofta man hör kombinationen av orden socialstyrelsen och upplyftande, kanske mest för att socialstyrelsens främsta uppgift är att skrämma skiten ur oss Svenskar. Jag kan faktiskt inte påminna mig någon endaste gång då jag läst något från myndigheten som inte fått mig att vilja krypa ner under täcket igen.
Jag tänkte vi så här på lördagen skulle återuppliva lite gamla minnen och titta på en liten ”best of” kavalkad från socialstyrelsens informationskampanjer och andra publikationer:



Anslagstavlan är en sådan där underbar Svensk produktion, jag kommer ihåg den från när man var riktigt liten. En totalt humorlös statlig produktion, en orgie i spritmissbruk/ond bråd död/misshandel och allt annat otrevligt som vi Svenskar gillar att hålla på med. 

Förutom detta producerar socialstyrelsen hur många rapporter som helst, den ena tråkigare än den andra. Och jag slås av tanken, för vem skrivs allt detta?

Dessutom hur felvaggad måste man vara för att tycka det är en kul idé att jobba på socialstyrelsen. Fatta vilka crazy arbetsdagar de har på myndigheten, ”Fan gubbar, ska vi inte ta å skriva en rapport om ’Skador och förgiftningar behandlade i sluten vård 2009’. Låter inte det som en sjukt go idé, det måste ju vara asmånga som är intresserade.”

En annan kioskvältare från myndigheten:











Och så har vi det här helhärliga Stephen King manuset hämtat direkt från Socialstyrelsens hemsida:

”Sverige behöver fler organdonatorer. Sjukhusen måste lägga mer tid på dessa frågor och identifiera fler donatorer”

Nu vill jag inte veta mera, för om någon tänker lista mig i ett donationsregister så lär jag få en ångestattack…

Inga kommentarer: