Mannen som inte kunde hålla käften

Superhjälten som slåss mot hissar och levererar obekväma sanningar, åskådningar, fantasier och lite vita lögner. Allt levererat med glimten i ögat, en skopa humor och kvävd ilska över den omilda verklighet vi lever i.

onsdag 13 oktober 2010

Revir i fikarummet, en studie i primalt tänkande..

Är det inte fantastiskt.. intelligenta eller iallafall människor som jag normalt uppfattar som begåvade och fria från kända stridspsykoser kan i vissa situationer plötsligt tappa det fullständigt och förvandlas till salivsprutande och blodtörstiga monster.

En typisk utlösande faktor måste vara fikarummet, få saker kan på så kort tid utlösa totalt världskrig som att någon..


1. Råkar sitta på fel stol.
2. Tar fel kaffemugg.
3. Tar sista mjölken och ställer tillbaka ett tomt paket i kylen.
4. Skiter i att diska.
(Finns troligen fler)

Jag kommer speciellt ihåg en episod för många år sedan när jag jobbade på ett byggföretag, en morgon var ett sådant där tillfälle när ragnarök var nära. En intet ont anande extrainkallad kille råkade sätta sig på Jerkas stol. Följaktligen smälte "Js" hjärna totalt när han sliten efter morgonens dragkamp med ungar och göteborgstrafiken kom in i fikarummet och insåg att hans plats annekterats av något okänt miffo. I de här lägena är det alltid bäst att bara stänga av ljudupptagningen och istället la jag till en notering i min mentala file för "J" : 'lilleskuttårar' och la snabbt till 'totalpsyko'.

Det var för någon dag sedan jag kom att tänka på alla vredesutbrott man beskådat genom åren, som någon sorts sorglig kavalkad av miserabelt fallerade sociala samspel regiserade av Lars Noren. Frågan är varför man tillåter sig utsättas för denna mentala misshandel av folk i sin närhet, det hade ju varit bättre att bara gå direkt ut och jobba utan att passera "Gå". Men 'monkey see, monkey do' antar jag, och om man sticker ut för mycket blir man snart fokus för fikarumsfilosoferna..

Bland andra ställen som jag observerat förvandlar vanliga Svenssons till felvaggade krigsförbrytare kan nämnas tex. Rusningstrafiken på fredagar och försenade spårvagnar.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Vi har liknande revirtänk i personalmatsalen på mitt jobb. Estetlärarna sitter vid "sitt" bord och administratörerna vid "sitt".
Har flera gånger varit sugen på att ockupera någon av borden bara för att studera reaktionerna. Devil's advocate is on duty!

Hissmannen sa...

Alla former av olydnad är roligt, testa att stå "för" nära någon. Men se upp för härdsmältan.. det förutsätter iof att du följer efter när dom flyttar sig.