Mannen som inte kunde hålla käften

Superhjälten som slåss mot hissar och levererar obekväma sanningar, åskådningar, fantasier och lite vita lögner. Allt levererat med glimten i ögat, en skopa humor och kvävd ilska över den omilda verklighet vi lever i.

onsdag 13 oktober 2010

Nummerlappsmysteriet













Få saker kan framkalla tvångstankar så mycket som just nummerlappar. Denna till synes oskyldiga lilla papperslapp med ett förtryckt nummer, gärna i någon härlig färg. Det svenskaste av svenska ting, ett kösystem utformat så att ingen skall kunna tränga sig före någon annan, för i nummerlappskön är vi alla lika.

Tänk dig in i situationen, du har just tagit din lapp och läst nr 94. På tavlan står det 82, jag engagerar hjärnan och får det till 12 nummer emellan. Så klickar expediten fram nästa nummer (83), och det är nu det börjar!

Som av någon magisk kraft dras mina ögon till nummerlappen igen för att konstatera det jag redan vet.. Jo det står fortfarande 94. Och dröm om min förvåning när jag inte kan låta bli att göra om det igen nästa gång displayen ändras, tillslut följer mina ögon expeditens finger till knappen och vips är jag där och kollar min lapp igen.. När man inser en sån här sak blir man först rätt orolig, är det bara hos mig som hissen inte går hela vägen?

Men svaret får man direkt om man som jag iakttagit kön till tipsluckan på ICA, synen kan närmast liknas vid publiken vid en Wimbeldonmatch. Så fort displayen slår om tittar hela kön maniskt ner på sina lappar för att sedan genast titta upp på displayen igen..

Hur kul hade det inte varit att fucka lite med displayen? När jag står där vattnas det i munnen på mig, jag kan riktigt se paniken hos folk när den plötsligt hoppar över sju nummer, tumultet när alla sju skall fram till luckan samtidigt.

Inga kommentarer: