Mannen som inte kunde hålla käften

Superhjälten som slåss mot hissar och levererar obekväma sanningar, åskådningar, fantasier och lite vita lögner. Allt levererat med glimten i ögat, en skopa humor och kvävd ilska över den omilda verklighet vi lever i.

onsdag 27 oktober 2010

Vad vi väljer att bry oss om.. och Baghdad Bob!

Jag blir deppig när jag inser att nyheten om Bläckfisken Pauls frånfälle tar större plats i media, än att Saddam Husseins andre man Tariq Aziz nu dömts till döden för brott mot mänskligheten.

..å andra sidan får jag ju medge att jag hade glömt av honom fram tills nu (det finns ju så många andra rövskägg i media idag), men nyheten fick mig att komma ihåg en luring till. Mohammed Said as-Sahaf mera känd som Baghdad Bob eller Comcial Ali, han gjorde sig ett namn som Saddams presstalesman under operation Desertstorm i Irak. Allt eftersom Saddamregimens ställning blev mer och mer prekär gav han allt mer verklighetsfrämmande och bisarra kommentarer på det rådande lägetoch ofta med ett SaturdayNightLive leende på läpparna .



Jag har här nedanför samlat ett par av hans mest berömda uttalanden i media under kriget:

"There are no American infidels in Baghdad. Never!"
"My feelings - as usual - we will slaughter them all"
“Our initial assessment is that they will all die"
"I blame Al-Jazeera - they are marketing for the Americans!"
"God will roast their stomachs in hell at the hands of Iraqis."
"We have destroyed 2 tanks, fighter planes, 2 helicopters and their shovels - We have driven them back."
"They're coming to surrender or be burned in their tanks."
"We have them surrounded in their tanks"
"Lying is forbidden in Iraq. President Saddam Hussein will tolerate nothing but truthfulness as he is a man of great honor and integrity. Everyone is encouraged to speak freely of the truths evidenced in their eyes and hearts."
"because we will behead you all"
"I triple guarantee you, there are no American soldiers in Baghdad."
"they are nowhere near the airport ..they are lost in the desert...they can not read a compass...they are retarded."
"Their infidels are committing suicide by the hundreds on the gates of Baghdad. Be assured, Baghdad is safe, protected."

När jag satt här och ömsom grät och skrattade så slog mig tanken, undrar hur det gick för Baghdad Bob? Och nu har jag forskat lite. Mohammed Said as-Sahaf blev gripen av amerikansk militärpolis 25 juni 2003, men släpptes senare då han inte tillhörde Saddams innersta krets och inte sågs som tillräckligt intressant att hålla kvar. Mohammed Said as-Sahaf bor numera i Förenade Arabemiraten tillsammans med sin familj och jobbar nu för Abu Dhabi TV.

För den som vill läsa mera om Baghdad Bob: http://www.welovetheiraqiinformationminister.com/

Nu vart jag faktiskt på riktigt gott humör igen...

Inga kommentarer: